Lignende saker
- 23. mars 2025Resultater 50 km klassisk menn verdenscup langrenn Lahti 2025
- 23. mars 2025Liveresultater fra kvinnenes femmil i Lahti - Blir det Johaugs karrierepunktum?
- 23. mars 2025Resultater 20 km fellesstart fri menn Skandinavisk Cup Gålå 2025
- 23. mars 2025Resultater 20 km fellesstart fri kvinner Skandinavisk Cup Gålå 2025
- 23. mars 2025Resultater 3x5 km stafett menn Nordisk Juniorlandskamp Gålå 2025
- 23. mars 2025Resultater 3x3 km stafett kvinner Nordisk Juniorlandskamp Gålå 2025
- 23. mars 2025Resultater Marit Bjørgen-rennet 2025
- 23. mars 2025Resultater Lauritz Bergendahls Minneløp 2025
- 23. mars 2025Resultater Vargarrennet 2025
- 23. mars 2025Resultater TA-skisprinten 2025
På bestilling av FIS har medie- og analysebyrået Nielsen utarbeidet en rapport som forteller om medieeksponeringen som FIS-grenene fikk under vinteren 2023-24.
Rapporten som er utarbeidet med bakgrunn i sesongen 2023-2024 viser at det er forskjell fra gren til gren, men at det overordnede bilde er at medieeksponeringen for vinteridrettene er relativt stabil.
Totalt sett er alpint den av grenene med det største kumulative publikumet, altså den idretten som blir sett mest. Videre følger hopp, langrenn, friski, snowboard og kombinert. På et internasjonalt plan er interessen for de fleste idrettene økende sammenliknet med fjoråret:
Kumulativt publikum (i millioner) | Sammenliknet med 22/23 | |
Alpint | 2251 | 2 % |
Hopp | 1606 | 0 % |
Langrenn | 767 | 11 % |
Kombinert | 332 | -12 % |
Snowboard | 446 | 84 % |
Friski | 486 | 58 % |
I et slikt bilde ser ikke interessen for FIS sine vinteridretter å være dalende som man kanskje kan ha fått et inntrykk av. Men hvis vi ser litt nærmere på tallene og på Norge isolert forteller det en annen historie:
Kumulativt publikum (i millioner) | Sammenliknet med 22/23 | |
Alpint | 57,37 | -10 % |
Hopp | 32,86 | -37 % |
Langrenn | 73,9 | -18 % |
Kombinert | 28,58 | 10 % |
Snowboard | 0,49 | -63 % |
Friski | 0,65 | -80 % |
Tallene viser at interessen i Norge er fallende, og til dels ganske dramatisk. Noe av forklaringen ligger nok i at sesongen 2023/24 var mesterskapsfri, men det er ingen tvil om at våre vinteridretter er under press.
Lengre ned finnes flere parametere og detaljer fra rapporten, helt i bunnen finnes lenker til rapportene i sin helhet.
Cumulative Audience (kumulativt publikum):
Det kumulative publikumet inkluderer alle typer sendinger. Ikke bare live-sendinger av renn. Dette betyr at det også omfatter forsinkede sendinger, reprise-sendinger, sportsmagasiner, og nyhetssendinger som Dagsrevyen.
Det kumulative publikumet på 32,86 millioner seere i Norge, inkluderer derfor alle seere som har sett på noen form for dekning av arrangementet gjennom hele sesongen, uansett om det var live eller i en annen form for TV-program.